Stále nejrozšířenějším zařízením pro dodávku stlačeného vzduchu je kompresor pístový, který bez problémů dostačuje jak pro hobby použití, tak pro pohon malých průmyslových strojů. První známkou kdy je pístový kompresor nedostačující je, že při práci běhá neustále bez klidového režimu (nevypíná). Ztrácí poté výrazně svou životnost a je doporučeno zajistit silnější nebo jiný typ kompresoru, nejlépe šroubový.
Pístové kompresory se dělí na jednostupňové a dvoustupňové, jaký je mezi nimi rozdíl?
Jednostupňový kompresorse využívá převážně pro hobby použití a v lehkých provozech. Píst uvnitř kompresoru stlačuje atmosférický vzduch v horní části bloku kompresoru, který poté jako stlačený přímo směřuje do tlakové nádoby. Zpravidla mají jednostupňové kompresory rychlejší chod a jsou nepatrně hlučnější oproti dvoustupňovým. Konstrukce tohoto typu je jednodušší a pořizovací cena nižší. |
|
Dvoustupňový kompresorstlačuje vzduch ve dvou fázích. Při této dvoustupňové kompresi částečně stlačený vzduch opouští první stupeň, je ochlazen v mezichladiči a poté stlačen ve vysokotlakém válci. Výhodou tohoto stlačování je vyšší výkonnost a tlak, menší opotřebení vlivem postupného stlačování, nižší otáčky a delší životnost kompresoru. Vhodné pro lehký / střední provoz, např. autoservisy, lakovny apod |
U výrobce Comprag se označují dvoustupňové kompresory RCI a jednodstupňové RCW.
Kompresory se dále dělí na olejové a bezolejové
Olejový
-
olej, zajišťující mazání, je v tomto případě rozstřikován do prostoru válce pod pístem klikovkou a pístním kroužkem stírán zpět. U tohoto druhu kompresoru se dostávají olejové páry do stlačovaného vzduchu
Bezolejový
-
zajišťuje výstup stlačeného vzduchu bez olejových par, hodí se tedy pro specifické účely jako je výčep piva, chov ryb v akváriích, potravinářství apod.
Princip pístového kompresoru
Uvnitř kompresoru je píst podobný jako ve spalovacím motoru s tím, že samozřejmě nestlačuje směs paliva ale pouze vzduch. Při pohybu pístu dolů se plyn sacím ventilem nasává, při pohybu vzhůru se vzduch stlačuje a pak vytlačuje výtlačným ventilem z válce. Tlakový vzduch po stlačení směřuje přes zpětnou klapku do tlakové nádoby. Jakmile je v tlakové nádobě dostatečný tlak vzduchu, tlakový spínač vydá signál k vypnutí kompresoru. Při poklesu tlaku vzduchu většinou pod 3-4bar se tlakový spínač sepne a kompresor opět natlakuje vzdušník na požadovaný tlak.
|
Výhody:
- Nižší pořizovací a provozní náklady
- Jednodušší konstrukce
Nevýhody:
- Vyšší hlučnost
- Kratší životnost
Hlavní rozdíly pístového kompresoru oproti kompresoru šroubovému:
Pístový kompresor | Šroubový kompresor | |
EFEKTIVITA | 70 - 75 % nasávaného vzduchu | 95 % nasávaného vzduchu |
HLUČNOST | vyšší než 80 dB(A) |
pouze 61 až 67 dB(A) |
PROVOZ | pro přerušovaný provoz | pro nepřetržitý provoz |
KVALITA VZDUCHU | vysoký obsah zbytkového oleje, nečistot a vlhkost |
nízký obsah oleje a suchý vzduch ve verzi se sušičkou |
Wikipedie: Kompresor